Co je dobré vědět o zimních pneumatikách?

Zima již klepe na dveře a společně se sychravým počasím přináší nutnost přezutí automobilů na zimní pneumatiky. Každým dnem totiž roste pravděpodobnost, že silnice nečekaně obalí vrstva sněhu a ledu. Jízda na letních pláštích v takových podmínkách přitom hraničí s ruskou ruletou. Správné obutí se tedy rozhodně nevyplatí podceňovat.

Čas přezouvání se blíží

V rámci České republiky, narozdíl od některých zahraničních zemí, nařizuje legislativa povinnost používat zimní pneumatiky, a to od 1. listopadu do 31. března. To však platí pouze v případě, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, respektive pokud je možné výskyt těchto dopravních komplikací očekávat.

Aby byla situace ještě zamotanější, existuje dopravní značka nařizující použití zimní výbavy na daném úseku bez ohledu na aktuální stav vozovky. Řidiči ji poznají podle symbolu automobilu a sněhové vločky na modrém pozadí. Jako zimní pneumatiky legislativa definuje ty s označením M+S (mud and snow). Vyplatí se však hledat pláště se symbolem znázorňujícím sněhovou vločku na pozadí horského štítu (3PMSF – three peak mountain snowflake), které splňují vyšší bezpečnostní standardy. Minimální přípustná hloubka dezénu jsou 4 milimetry.

Složení zimního obutí

Lepší přilnavosti na sněhu a ledu dosahují pláště díky hrubšímu vzorku běhounu. K tomu se přidává i použitá měkká směs, pneumatika tak zůstává pružná i v hlubokých mrazech. Díky těmto vlastnostem však zimní pneumatiky vykazují vyšší opotřebení, pozorní řidiči zaznamenají i mírný nárůst spotřeby paliva. V kritických momentech jsou však nepostradatelné.

Bohužel postupem času vlastnosti pneumatik degradují, směs má tendenci tvrdnout a praskat. Optimální je tak opotřebovat zimní pneumatiku do pěti let, více než 10 let staré obutí se pak doporučuje kvůli bezpečnosti raději vyměnit za nové bez ohledu na stav vzorku.

Výběr pneumatik

Volba správných pneumatik je tak trochu alchymií, z kombinace číslic a písmen by se nejednomu řidiči mohla zatočit hlava. V prvé řadě musí motorista zvolit správný rozměr, který je možné osadit na daný typ vozu a disků. Ten je možné zjistit pohledem do technického průkazu. Jedním z nejpoužívanějších rozměrů je například 205/55 R16. První číslo udává šířku pneumatiky v milimetrech, druhé pak procentuální poměr výšky bočnice k šířce pláště.

R16 pak značí dnes v naprosté většině případů používanou radiální pneumatiku určenou pro disk o průměru 16 palců. Tím však výčet tajemných symbolů nekončí, je nutné sledovat i nosnost a rychlostní index, k tomu dopomůžou speciální tabulky. Například označení 91H vyjadřuje nosnost 615 kg a maximální konstrukční rychlost 210 km/h. Použití nesprávného typu pneumatik pro daný vůz rozhodně není dobré podceňovat. V případě vzniku pojistné události může totiž pojišťovna přistoupit ke krácení plnění.

Kapitolou samou pro sebe je pak výběr konkrétní značky a modelu. Zde se rozhodně nevyplatí slepá volba jen podle ceny, neboť i mezi pneumatikami stejného typu jsou velké kvalitativní rozdíly. Při rozhodování mohou pomoci nezávislé testy autoklubů, celá řada řidičů pak dá na radu svého mechanika.

Kdy zamířit do pneuservisu?

Pro aktivní motoristy je ideální výměna v období na přelomu října a listopadu, nečekané ochlazení je pak nemůže překvapit. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že zimní pneumatika je určená převážně pro vozovku pokrytou ledem, sněhem či břečkou. Takové podmínky přitom v posledních letech v nízko položených oblastech nastávají jen zřídka.

Na suchém asfaltu pak bude mít zimní obutí téměř vždy horší vlastnosti než letní plášť, vyjma skutečně velmi nízkých teplot. Proto není od věci přizpůsobit zimním pneumatikám styl jízdy a ubrat nohu z plynu.

Kontaktujte nás

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.