V posledních několika letech zaznamenal český trh s novými auty dosti dramatický vývoj. Ceny mnoha modelů se poměrně výrazně měnily, a to oběma směry. Kdo zlevňoval a zdražoval nejvíce? A jaké pro to byly hlavní důvody? Odpovědi přináší analýza našich expertů na operativní leasing, která se zaměřila na změny katalogových cen jednotlivých modelů na českém trhu od 1. 1. 2023 do jara 2025.
„Část cenových pohybů má standardní obchodní důvody: některý model se oproti očekávání například hůře prodává, tak jej importér zlevní, aby prodeje povzbudil. Ale k tomu mají na ceny významný vliv i emisní limity stanovené ze strany EU a také obrovské částky, které automobilky investují do vývoje elektromobilů,“ říká ředitelka společnosti Business Lease Hana Výmolová.
„O dieselové motorizace je obecně nejen na českém firemním trhu pořád velký zájem, importéři tak nemají příliš důvodů je zlevňovat. Z naší analýzy vyplývá, že výjimkou potvrzující pravidlo byl hlavně koncern Stellantis, pod nějž spadají značky Peugeot, Citroen či Opel,“ komentuje tabulku nejvíce zlevněných modelů manažer oddělení nákupu společnosti Business Lease Lukáš Urbanec.
U modelů, které zdražovaly, může hrát svou roli vedle růstu poptávky po specifických modelech i stoupající náročnost výroby dieselů. Automobilky musejí investovat stále větší prostředky, aby udržely dieselové modely relativně čisté z pohledu emisí. Neustálé vylepšování filtrů či katalyzátorů obsahujících drahé kovy není lacinou záležitostí. Na zdražení některých dieselových modelů v tabulce mohou mít vliv i horší prodeje elektromobilů dané značky. Automobilka pak musí platit vyšší pokuty za emise CO₂, a proto i zdražovat konvenční pohony.
U tabulky zlevnění jsou opět vidět cenové korekce u modelů koncernu Stellantis. Vedle toho se zde objevují některé na českém trhu méně úspěšné modely jako Ford Bronco. Svou roli sehrává i tlak, kterému kompaktní crossovery a hatchbacky musí čelit ze strany čínské konkurence.
U zdražujících modelů zaujmou nejvyšší nárůsty ceny u malých městských aut jako Picanto, i10, ale i Yaris nebo A1. Tento segment se stále rychleji sune po šikmé ploše. Pro automobilky je těžké udržet zde nízké ceny kvůli nutným investicím do technologií v důsledku zpřísňujících se bezpečnostních a emisních norem EU. „I malé auto dnes například musí mít asistenty, které jej v důsledku mohou prodražit až o 150 tisíc korun,“ podotýká Lukáš Urbanec.
V tabulce ale najdeme naopak i zástupce prémiového segmentu. Značky jako Porsche zdražují kvůli vyšším vstupům, exkluzivitě, ale opět i kvůli tomu, že výrobci částečně kompenzují pokuty za CO₂.
Elektromobily jsou mezi všemi pohony jedinou kategorií, kde v průměru všech modelů na trhu za poslední dva a půl roku poklesla cena. Stojí za tím motivace výrobců podpořit jejich prodej, který u většiny značek zůstal za očekáváním. Přesto se i mezi elektromobily našly modely, které si mohly dovolit zdražení. Často jde o prémiové a technologicky výrazně vyspělé, respektive nově vylepšené vozy. U nejvíce zlevněných elektrických aut se důvody pohybují od technologické zastaralosti některých modelů přes vyloženě obchodní důvody až po snahu zabojovat s čínskou konkurencí.
Závěrem zmíníme, že se do analýzy zatím výrazněji nepropsalo nedávné zdražení některých modelů značky Škoda, které proběhlo až v posledních týdnech, a to hlavně u výkonnějších motorizací. Škoda se tak zatím ani v jedné z tabulek neumístila v top 10 nejvíce zlevněných ani zdražených modelů.
Analýza byla prováděna na základě katalogových cen. Při posuzování jejích výsledků je nutné uvážit i fakt, že někteří dealeři části značek jsou z katalogové ceny schopni poskytnout zajímavou slevu. Obzvláště firemnímu segmentu, který kupuje auta ve větším množství, ale do určité míry i retailovému zákazníkovi.
Analýzu za společnost Business Lease vedl její hlavní analytik Štepán Vondra a manažer oddělení nákupu Lukáš Urbanec. Podkladová data vycházela ze zdrojových čísel renomované společnosti JATO Dynamics a interních údajů společnosti Business Lease.
Zvažujete pořízení nového vozu? Přečtěte si také, podle čeho vybrat typ pohonu auta.