Automobilový trh v roce 2020 pod drobnohledem

Loňský rok byl složitý pro celou řadu odvětví a automobilový průmysl bohužel nebyl výjimkou. Prodeje zaznamenaly celosvětově znatelný pokles, u nižší poptávky jsme byli svědky i na jednotlivých evropských trzích včetně České republiky. K jak velkému propadu trhu došlo? A které konkrétní vozy zákazníci preferovali nejvíce?

V roce 2020 bylo podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) celosvětově registrováno 63,4 mil. nových osobních vozů, což značí meziroční propad o více než 15 %. Horšímu výsledku zabránila relativně dobrá situace na nejdůležitějším trhu světa, když Čína zaznamenala jen bezmála 7% pokles na 19,7 mil. automobilů. Hůře na tom byla Evropa, kde se prodalo o téměř 21 % osobních vozů méně.[1]

Trh EU pod tlakem

Automobilový trh v EU pak propadl téměř o čtvrtinu (-23,7 %), což byl dokonce nejvýraznější pokles poptávky v historii, opatření proti šíření pandemie si tak vybrala krutou daň. Pozitivní zprávou pro český průmysl alespoň je, že domácí automobilka Škoda ztrácela relativně méně, když její odbyt v rámci unie propadl o přibližně 15 %. Na podzim se dokonce stala pátou nejprodávanější značkou v EU, zejména díky nové generaci Octavie a modelům kategorie SUV.

Naopak nedařilo se automobilkám z koncernu PSA (-29,3 %), Renault (-25,6 %) nebo FCA (-25,5 %). Největší dodavatel osobních vozů na trh EU, koncern VW, pak zaznamenal pokles prodejů o 21,6 %. Automobilky za sebou zkrátka nemají povedený rok.[2]

V ČR nejnižší prodeje za 5 let[3]

Při pohledu na domácí trh zjistíme, že prodeje v ČR poklesly meziročně o 18,8 % na 203 tisíc osobních vozů. Jde tedy o menší propad než v rámci celé EU. Jen málokoho překvapí jednoznačná obliba Škody Auto mezi domácími zákazníky, když vozy tuzemské automobilky dosáhly vloni téměř 37% podílu. Stříbrnou příčku jen těsně získal s 8% zastoupením Volkswagen před jihokorejskou značkou Hyundai. Jako obvykle pak přibližně tři ze čtyř nových aut pořizovaly firmy.

Jednoznačná dominance vozů Škoda je patrná i při pohledu na domácí registrace dle jednotlivých modelů. Téměř každé desáté prodané osobní auto byla Octavia, každé třinácté pak Fabia. V soutěži popularity následuje hatchback nižší střední třídy Scala před SUV Karoq a Kamiq. Do první osmičky nejčastěji prodávaných automobilů u nás se dokázal ze zahraniční konkurence procpat pouze Hyundai s hatchbackem nižší střední třídy i30, který se mimochodem vyrábí v Nošovicích nedaleko od Ostravy.

I vloni pokračoval růst popularity sportovně užitkových vozů, když více než každé třetí auto lze zařadit právě do této kategorie. Přitom ještě v roce 2017 se podíl SUV držel pod úrovní 25 %. K nárůstu zájmu jednoznačně dopomohly modely Škodovky Karoq, Kamiq, Kodiaq či Hyundai Tucson. Naopak pokračuje pokles preference ostatních kategorií, zejména nižší střední třídy a MPV.

Oproti dřívějšku zároveň vzrostla popularita benzínových vozů (64,6 %), když naftové motory (29,7 %) utrpěly zejména v období po aféře Dieselgate. Zároveň se projevil vývoj v oblasti zážehových agregátů, u kterých je patrné zlepšení v oblasti spotřeby. Ostatní segmenty včetně elektromobilů stojí na okraji zájmu většiny zákazníků, i když meziročně prodeje elektrifikovaných vozů relativně rychle rostou.

Nepřekvapí převaha zájmu o decentní barvy, když šedá, bílá, modrá a černá tvoří dohromady přes 80 % všech registrací. Hned po SUV je nejpopulárnější provedení karoserie kombi následované hatchbacky a liftbacky.

Klienti Business Lease sází na škodovky

Neméně zajímavý pohled nabízí i interní statistiky Business Lease, podle nichž firemní zákazníci jednoznačně preferují vozy Škoda, které tvoří 70 % veškerých námi financovaných vozidel. Na druhém místě jsou to pak automobily VW se 7% zastoupením následované značkami Ford, Hyundai a Opel.

V rámci jednotlivých modelů na celé čáře vítězí Octavia, která tvoří 43 % vozů financovaných naší společností. Firmy tak jsou v otázce složení vozového parku poměrně konzervativní a sází na osvědčený etalon nižší střední třídy. S velkým odstupem pak následuje Superb a další vozy domácího výrobce.

To však neznamená, že bychom nedokázali zákazníkům v rámci operativního leasingu nabídnout i méně obvyklé automobily. V loňském roce jsme financovali například Audi A7, Ford Ranger nebo BMW i3.

Výhled zahalený v mlze

Letošní rok je nadále z pohledu automobilového trhu pod tíhou značné nejistoty. Probíhající pandemická vlna se rozhodně neobejde bez citelných ztrát, když v ČR za první dva měsíce roku 2021 prodeje osobních vozů klesají o 19 %. K normalizaci a návratu na předloňské úrovně bychom se snad mohli dostat v závěru letoška.

Pro firmy, které v současné době nechtějí investovat velkou část prostředků do obnovy vozového parku, existuje možnost řešit mobilitu flexibilně prostřednictvím operativního leasingu. Tato varianta přichází vhod právě v prostředí ekonomických nejistot, neboť společnosti mohou při jejím využití lépe reagovat na aktuální potřeby svého podnikání.

Současně jde o velmi příznivou variantu z pohledu optimalizace vozového parku, neboť firmy mohou svou situaci konzultovat se specialistou. S odbornou pomocí dokážou zvolit vhodné řešení na míru vlastních potřeb. Naši zákazníci tak dosáhnou nejen vysoké spokojenosti zaměstnanců s firemními vozy, ale optimalizují i dnes tolik důležitou nákladovou stránku.

*grafy a data z domácího trhu převzaty od Svazu dovozců automobilů ČR, zdrojem zahraničních statistik Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA)

 

 

 

[1] https://www.acea.be/uploads/statistic_documents/Economic_and_Market_Report_full-year_2020.pdf

[2] https://www.acea.be/uploads/press_releases_files/2021119_PRPC_2012_FINAL.pdf

[3] http://portal.sda-cia.cz/clanek.php?id=6673&v=m%E2%80%AF

Kontaktujte nás

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.