5 mýtů při správě firemních fleetů

Největší předsudky, které mají společnosti při zvažování způsobu pořízení a správy vozového parku a přicházejí tak o desetitisíce korun.

„Co je v garáži, to se počítá.“ „Když už jsme to splatili, tak už to nic nestojí.“ „Malé firmě se operativní leasing nevyplatí.“ I vy takto uvažujete? Přečtěte si seznam pěti nejčastějších mýtů při správě firemních fleetů a možná změníte názor. Vyhněte se chybám, které vás mohou stát desetitisíce.

1. KOUPĚ VYJDE LEVNĚJI
Jeden z hlavních předsudků firem, které váhají, zda přejít na operativní leasing, je ten, že auto na „operák“ je drahé a do majetku vyjde levněji. Důvod? Je vaše. Narozdíl od operativního leasingu, kdy auto nevlastníte, a hlavně, jednou se za něj zaplatí a hotovo. Jenže pořízením vozidla náklady na něj nekončí, všímat si je třeba celkových provozních nákladů (TCO – Total Costs of Ownership). Ty zahrnují i náklady na palivo, pneumatiky, pravidelný servis a údržbu, náhradní vozidla, registrační poplatky, silniční daň, dálniční známku, pojištění, asistenční služby, tedy všechny provozní i administrativní náklady. To jsou skutečné náklady.

Možná se na první pohled zdá, že za čtyřletý pronájem vozu, což je nejčastější doba operativního leasingu, je platba vysoká. „V průměru ušetříte při operativním leasingu ve srovnání s koupí či finančním leasingem cca 10 až 25 % na jedno vozidlo. Měsíční platba přitom zahrnuje kromě pohonných hmot všechny zmíněné položky, ačkoliv při mnohých je těžké predikovat předem vývoj nákladů,“ upozorňuje Martin Bulíř, ředitel Business Lease. Při koupi do majetku či na finanční leasing je navíc nutné profinancovat celou pořizovací částku. I tu, kterou reálně nevyužijete. V případě operativního leasingu platíte pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozidla po ukončení doby nájmu.

 

2. MALÉ FIRMĚ SE OPERÁK NEVYPLATÍ
Dávno neplatí mýtus, že se operativní leasing nevyplatí malé a střední firmě. Právě naopak, profitovat z toho může při provozních, personálních i administrativních nákladech a ušetřené peníze tak investovat do vlastního byznysu. Menší společnosti mohou využít slev, které má leasingová společnost jako „vekloodběratel“ nasmlouvané u dodavatelů servisních, pojišťovacích a dalších služeb.

Lidský kapitál je bez ohledu na velikost firmy významným aktivem. Právě úspora pracovní síly a její efektivní využití na vlastní byznys jsou spolu se snížením nákladů na administrativu a provoz významným zdrojem úspory nejen pro velké firmy, ale hlavně pro ty malé. Na pořízení auta přes operativní leasing přitom nepotřebujete vstupní kapitál a neplatíte akontaci. Měsíční platby jsou fixní, což negativně neovlivňuje cash flow. Kromě toho výnosnost byznysu firem u nás se pohybuje od 8 do 15 procent. To po čtyřech letech, kdy by se auto i ve vlastnictví firmy mělo obměnit, přináší firmě ztrátu několika desítek tisíc korun.

 

3. CO JE V GARÁŽI, TO SE POČÍTÁ
Víte, že už po roce ztratí vozidlo 30 až 50 % své hodnoty a kdybyste ho prodávali po šesti letech, ztratí na hodnotě v průměru až 75 %? Nákup auta do majetku tak sice umožňuje firmě vlastnit vozidlo bez závazků vůči třetím stranám, ale je zde zatížení cash flow a povinnost víceletých odpisů nákladů. A vedle ekonomického rizika roste i zmíněné riziko obětované příležitosti. Neutápějte proto vlastní kapitál.

 

4. JIŽ SE SPLATILO, UŽ NIC NESTOJÍ
Snad nejhorší chybou při pořizování vozu je přístup: Když se už do něj investovalo, tak ho používejme, dokud jezdí. „Pro obměnu vozového parku by se firma měla rozhodnout v momentě, kdy vozidlo dosáhne věku přibližně 60 měsíců nebo 180 000 km u benzinové motorizace a 200 000 km při naftové. Samozřejmě vždy záleží na aktuálním technickém stavu vozidla a situaci dané společnosti,“ vysvětluje Bulíř. Obměna je důležitá i proto, že je zde možnost generování zisku z odprodeje.

 

5. VÝBĚR VOZIDEL JE LIMITOVÁN
Ani tento předsudek při operativním leasingu neplatí. U většiny poskytovatelů operativního leasingu si vybíráte kterýkoli model vozidla dostupný na trhu. Na druhé straně, přestože si značku a typ vozidel často firmy určují podle firemní politiky, při operativním leasingu je dobré si vybírat model i výbavu vozidla s ohledem na následnou zůstatkovou cenu. Platí zde nepřímá úměra. Čím je zbytková hodnota vozidla v kalkulaci vyšší, tím je měsíční platba operativního leasingu nižší.

Vozidlo si vybíráte bez ohledu na typ pohonu, včetně elektromobilů. „Vzhledem k nižším provozním nákladům se přes operativní leasing stávají elektromobily nákladově srovnatelnější s klasickým pohonem. Základem je optimalizace nabíjení a efektivní využívání elektromobilu,“ vysvětluje.

Kontaktujte nás

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.